Thursday, July 9, 2009

Bagaimana Nak Maintain Motivasi Diri!!!

Salam pembaca blog, moga Anda sihat sejahtera hendaknya.
Kali ni saya berkongsi tips bagaimana nak maintain motivasi, passion, keseronokan dan ke’hepi’an. Sebab, kadangkala kita bersemangat dan kadangakala kita down sekejap, pastu payah betul nak bersemangat balik.
Cemana nak maintain supaya motivasi tu sentiasa ada? Ni caranya :
1. Ucapkan kata-kata positif, supaya ia menerbitkan getaran positif dari minda. Kalau boleh, beri semangat pada diri sendiri setiap pagi, setiap hari, setiap saat Anda bernafas.
2. Baca artikel-artikel motivasi pendek yang meransang booster semangat, supaya ia menjadikan gelombang minda Anda bertukar menjadi lebih positif.
Paling best, dengar ceramah motivasi pendek guna mp3 player, mp4 player, handphone atau walkman. Di waktu pagi, banyak gelombang negatif yang bersimpang siur dari orang sekeliling.Trafik jem, berita keganasan dan cerita-cerita politik banyak menerbitkan getaran negatif yang sangat kuat.
3. Saat Anda sedar yang Anda mula berfikiran negatif, bersangka buruk atau tiba-tiba memaki hamun sebab Anda tak puas hati, latih diri untuk ucap istighfar.
Sebab apa? Istighfar dapat mencuci kekotoran yang terbit dari dalam hati. Perkataan yang kita baca, lihat dan dengar menerbitkan getaran energi minda yang berbeza.
Bila perkataan negatif, energi yang terbit menjadi negatif.
Then, ia mempengaruhi emosi kita supaya bertukar menjadi negatif. Kesannya, motivasi menurun, kita tak bersemangat, lemah longlai, malas, asyik bertangguh bahkan lebih teruk lagi, kita kurang inspirasi untuk meneruskan hidup.
Hanya ada satu jenis gelombang yang menguasai minda, sama ada positif atau negatif. Perkataan yang kita baca, ucap dan dengar mempengaruhi gelombang-gelombang minda ni.
Jadi, untuk memastikan diri Anda sentiasa bersemangat dan sentiasa bermotivasi, dekatkan diri dengan perkataan-perkataan yang positif dan yang baik-baik saja, sedekat yang mungkin, sekerap yang mungkin.
Supaya, energi yang terbit adalah positif dan kesannya, Anda akan bersemangat sepanjang hari, 7 hari seminggu!

Artikel dipetik dari:http://www.imotivasi.com/bagaimana-nak-maintain-motivasi/

No comments:

Post a Comment